12. 11. 2017

Eva Ostrolucká – Zo života a pre život

Koncom roku 2015 vyšla od autorky Evy Ostroluckej kniha Na krídlach viery, v ktorej opisuje svoj neľahký životný príbeh. Nedávno som mala možnosť prečítať si jej ďalšiu knihu s názvom Zo života a pre život. Tentokrát je to zbierka krátkych zamyslení – ako už samotný názov napovedá – skúseností zo života užitočných pre život. Nadobudnuté skúsenosti, predovšetkým tie s Bohom, je dobré si uchovať, lebo, ako sa v úvode knihy píše:

„...je dobré, keď si kresťan píše denník, svoje zážitky a skúsenosti s Bohom, vypočuté modlitby. Snáď aj preto, aby vtedy, keď zostarne a bude zabúdať, keď sa jeho život stane sivým a prídu dni, v ktorých nebude mať záľuby... aby si mohol pripomenúť, aký je Boh dobrý, verný a láskavý...“

Autorka zachytáva niektoré momenty zo svojho života viery z obdobia zhruba jedného roku. V krátkych vstupoch ponúka čitateľom svoje osobné poznanie a skúsenosti, a tiež myšlienky a skúsenosti iných ľudí alebo úryvky z iných kníh, ktoré ju oslovili a formovali. Jednotlivé kapitoly sú na sebe nezávislé, takže môžete knihu pokojne na chvíľu odložiť a kedykoľvek sa k nej vrátiť bez toho, že by ste stratili niť. A možno by bolo fajn čítať ju práve takýmto spôsobom, s malými prestávkami, aby ste sa mohli nad každou kapitolou na chvíľu zamyslieť a nazrieť do svojho vlastného života.

Kniha sa venuje celkom praktickým, každodenným témam ako napr. hľadanie radosti, prekonávanie strachu, únava, otázka kariéry, modlitba, služba Bohu, prečo chváliť Boha, prečo čítať Božie slovo a mnohé ďalšie.

Bolo to oddychové a zároveň podnetné čítanie. Jediné, čo ma trošku rušilo, bolo nejasné označenie prevzatých citátov. Miestami mi chýbalo rozlíšenie, kde končia myšlienky autorky a začínajú slová citované od iných autorov. Ale odhliadnuc od tohto vyrušenia by som autorku rada povzbudila, ak sa rozhodne napísať ďalšiu knihu, aby sa nebála vo väčšej miere využívať obrazy zo svojho vlastného života. Aj prevzaté slová, ktoré vo svojej knihe použila, sú nepochybne užitočné a cenné. No mňa osobne viac zaujali práve tie kapitoly, v ktorých autorka nečerpala z iných zdrojov, ale opisovala svoje vlastné skúsenosti a pohľady na život. Možno je to spôsobené aj tým, že som tak trochu knihomoľ. Veľa vecí som už prečítala, a preto ma vždy poteší, keď natrafím na niečo nové, autentické, keď môžem čítať slová, z ktorých je cítiť autorovu osobnú skúsenosť, ktoré sa možno niekedy ťažko píšu, lebo sú výsledkom náročných životných lekcií, ale o to sú vzácnejšie.