13. 5. 2009

Maria Anne Hirschmann - Hansi

Strhující příběh o sudetské dívce, která studovala v nacistické škole a fanaticky zbožňovala Adolfa Hitlera. Po válce se za dramatických okolností dostala na Západ, kde potupně procházela hlubokou proměnou, vypůsobenou vztahem s Bohem.

...toľko z obálky knihy. Môžem len potvrdiť, že je to naozaj strhujúci príbeh. Maria Anne Hirschmann, alebo Hansi (ako ju začali volať na škole) prešla veľmi ťažkými vecami - nie len fyzicky, keď musela bojovať o holý život, ale aj vnútorne.

V knihe sa dočítate podrobnosti o jej živote takmer od narodenia, cez príchod nacistov, štúdium v nacistickej škole, ťažký život počas 2. svetovej vojny a ešte ťažší pre utčencov pokúšajúcich sa tesne po vojne dostať z komunistického bloku na Západ, nové začiatky vo vojnou zničenej krajine.... až po odchod do Ameriky, kde Hansi vyštudovala, stala sa učiteľkou a popri tom všetkom sa s manželom stali služobníkmi Božími.

Pre mňa osobne bolo veľmi zaujímavé sledovať jej vnútornú premenu. Najskôr odvrhnutie Boha a prijatie Hitlerovej ideológie. Mohla som nazrieť do vecí, nad ktorými som sa doteraz nezamýšľala. Ako to, že sa z človeka, ktorý miluje Boha stane Hitlerov nasledovník? A potom dlhá ťažká cesta späť, späť k skutočným hodnotám života, späť k Bohu. Hansi musela vo svojom vnútri prejsť kus cesty. Boh ju pomaly viedol hlbokými zmenami. Musel premôcť jej nenávisť a pýchu. Opraviť jej pokrivený obraz o svete a o Bohu. Dokázala prijať Boha ako vládcu, ktorému sa patrí slúžiť, tak ako sa už predtým naučila slúžiť inému vodcovi, ale nevedela ho prijať ako milujúceho otca. Mala problém prijať Ježiša, pretože bol Žid, a ju predsa učili, že Židia sú zlí. Mala vo svojom srdci kopu ďalších hlbokých rán, ktoré Boh postupne s láskou liečil, aby sa raz stala jeho oddanou služobníčkou.

"Opřela jsem si rozpálené čelo o chladné okenní sklo. Znovu jsme si se smrtí hleděly do tváře, a moje srdce se začalo s nelítostným návštěvníkem přít. Na tolik věcí bych se potřebovala zeptat, a není, kdo by mi odpovědel. Kdo jsem? Proč jsem se narodila? Odkud jsem přišla a kam jdu? Jestliže budu muset tuto noc zemřít, jaký byl smysl a důvod mé existence? Proč musí být pro lidskou bytost nejvyšším naplněním "sebeobětování"? Tváří v tvář smrti se všechno zdálo plytké a vágní. Moje vysoké ideály a cíle mi zjevně nedokázaly poskytnout útěchu. Představovala jsem si, že ta zubatá s kosou sedí venku na té kovové věci a šklebí se mi do očí plných zmatku."

Viac o Marii Anne Hirschmann sa dočítate v kategórii Osobnosti.